háziorvos
Átány, II. Rákóczi F. út 53/A
3371
Tel: 06-36-482-003
Átány Község Önkormányzatának Képviselő-Testülete
Tárgy: Háziorvosi beszámoló 2007.
1./ Az egészségügyi alapellátás általános helyzete:
Tisztelt Képviselő-Testület!
2005. január 01-től 2005. június 30-ig helyettes háziorvosként végeztem tevékenységemet, majd 2005. július 01-től kerültem kinevezésre.
A munkakör betöltésekor az önkormányzat által biztosított információs rendszer betegellátási adatbázisa teljesen hiányos volt. A betegek diagnosztikai adatai kartonrendszeren voltak vezetve a teljesség igénye nélkül, és ez jelentősen megnehezítette a napi munkavégzést. Az elmúlt három évben kiépítettük az átányi praxis komplett egészségügyi adatbázisát, amivel párhuzamosan világ standardokra épülő szűrővizsgálatokat végeztünk. Az adatbázis precíz kezelésével, és az OEP-pel történt többszörös egyeztetés eredménye képpen 2007. júniusára, azaz két és fél év alatt elértük, hogy a község és a praxis létszáma megegyezik. Ez a munka folyamatos, és állandó odafigyelést igényel a lakosság egy kis részének gyakori, sokszor követhetetlen, szinte havonta el, illetve el, és vissza, valamint ismét elköltözése miatt, amit csak tovább nehezít a születési név megváltoztatása az apasági nyilatkozatok által.
Az elmúlt időszakban 30-50 fő/nap-ra csökkent a betegforgalmi létszám.
2006. szeptemberétől számolva az elmúlt tizenkét hónapban 9389 alkalommal fordultak a praxisból szolgálatunkhoz. Tapasztalható egyrészt egy lépcsőzetes kb. 15-20 %-os beteg forgalom csökkenés a 2006. február 15-től bevezetésre került vizitdíj fizetés következtében, másrészt pedig egy kb. 10-15 %-os folyamatos forgalom csökkenés, mely annak tulajdonítható, hogy az idült betegségekben szenvedők gondozása világ standardok alapján történik, valamint annak, hogy a betegek a lehető legkorábban szakorvosi ellátáshoz jutnak.
A készenléti idő megszünése is valószínűleg hozzájárult 0,5 – 1 %-ban a forgalom csökkenéséhez. A betegek megértéssel fogadták, hogy 16-08 óráig a központi ügyelethez fordulhatnak.
A vizitdíj bevezetése egyébként nem okozott számottevő fennakadást. Teljesen, gördülékeny volt. A számlát kezdettől fogva számítógéppel nyomtatjuk, mely korszerű, gyors, kényelmes eljárás, és ismereteim szerint a megyében egyedülálló. A lakosság megértéssel fogadta a szolgáltatáshoz való kötelező hozzájárulást. A MEP-nél példaértékűnek tratják községünk fizetési fegyelmét, valamint a praxis komplett, precíz adminisztrációs ügyvitelét.
Tavaly az influenzaszerű járványos megbetegedések csak mérsékelt forgalom emelkedést mutattak. A napi betegforgalom 90 %-a adminisztrációs tevékenységhez vagy gondozási feladathoz kötődik.
3. Főbb betegség típusok:
Hypertonia – szív- és érrendszeri megbetegedések,
Rheumatológiai esetek,
Cukorbetegség, pajzsmirigy és más belsőelválasztású mirigyek betegségei,
Daganatos megbetegedések,
Szenvedély betegségek,
Gyomor- és bélrendszeri betegségek,
Idegrendszeri és psychés megbetegedések,
Allergiás betegségek.
Következésképpen megállapítható, hogy a főbb betegség típusok az elöregedéssel, a helytelen táplálkozással, és szocializációs problémákkal hozhatók kapcsolatba. Itt kívánom megjegyezni, hogy a praxis létszámához képest különösen magas a szenvedély betegek száma, akik különféle szervi betegségekkel jelentekeznek. Fontosnak tartom megjegyezni, hogy településünkön a drog fogyasztás, mint egészségügyi kérdés nem jelent meg.
4./ Betegadatok kezelésének a rendje, szűrővizsgálatok:
Az adatbázis teljes kiépítésével egyidőben a teljes fiziológiai szűrővizsgálatokat elvégeztük, és a rendszer lehetőséget ad arra, hogy a betegellátás adatait kronológiai sorrendben rögzítsük. A különböző betegségekhez kapcsolódóan a diagnózis megállapításához, laborvizsgálatokhoz, tüdőszűrőhöz, nőgyógyászati vizsgálathoz, és egyéb szűrő vizsgálatokra került sor. Ezeket, mint szűrővizsgálati eredményeket dokumentáljuk. Az állapotváltozás így gyorsabban megállapítható. Az elmondottak alapvetően a felnőtt lakosságra vonatkoznak. 2006-ban tüdőszűrő-, szemészeti szűrővizsgálati lehetőség is volt községünkben.
Az egészségterv keretein belül a háziorvosi rendelőben tavasszal urológiai szűrővizsgálatot is végeztünk, melyen szép számban, több, mint negyvenen jelentek meg férfiak a praxisból.
A gyógyszergyárakkal való jó kapcsolat kiépítésének eredménye, hogy a különösen magas szívérrendszeri rizikójú betegeknél, – akik főképpen cukor- és magasvérnyomás betegek – jelenleg lehetőségünk van egy modern, korai prognosztikai paramétert, az úgynevezett mikroalbumint, – ami egyébként egy önálló rizikófaktor a tudomány legújabb álláspontja szerint – kimutatni a rizikó csoportba tartozó betegek vizeletéből ingyen, egy egyébként nagyon drága gyorsteszttel.
Külön kell beszélnem az iskolaegészségügyi ellátásról, az óvodásokról, csecsemőkről, és az intézményesítetten szervezett idősek ellátásáról. A gyermekkorúak kötelező védőoltásait a meghatározottidőpontokban elvégeztük, amellyel egyidőben általános szűrővizsgálatot is végzünk.
A Gondozási Központtal együttműködve az idősek egészségügyi ellátását szervezetten végezzük, amely pozitív hatású az idősebb betegeknek, mivelhogy a rendelésre nem kell várniuk, és ugyanakkor megkönnyíti a mi munkánkat is.
Keddenként 14 órakor pedig, a klubfoglalkozáshoz illesztve a Gondozási Központban nyugodt körülmények között, négyszemközti beteg-orvos találkozót rendszeresítettünk az idős páciensek nagy megelégedésére. Az elmúlt időszakban jó munkakapcsolatot alakítottunk ki.
A csecsemők ellátásánál a védőnővel minden újszülöttet otthonában ellenőrzünk. Folyamatosan a Tanácsadóban két hetente csütörtökönként vizsgáljuk és oltjuk a 0-6 éveseket.
5./ Mortalitási helyzet:
Az elhunytak többsége az elmúlt időszakban kórházban halt meg. Az egészségügyi helyzet alapján különösen veszélyeztetettek az 50-60 év közötti férfiak. Az elhunytak főbb betegségei időskorban szívelégtelenség és daganatos betegségek, valamint a szenvedély betegségek talaján kialakult súlyos szervi- és szervrendszeri megbetegedések is szedik áldozataikat. Halálozás 18 %-kal csökkent az elmúlt évben.
6./ Munkaidő:
Naponta 8 – 16 óráig vágzem munkámat. Reggel 8 órától igény szerint 11-15 óráig a járó betegeket fogadom a háziorvosi rendelőben, majd házi beteggondozást is végzek. A munkaidőben az elmúlt időszakban a baleseti esetek nem voltak jellmezőek. A gyógyszerellátás általánosságban havi 20-25 eFt. A Hevesi Központi Ügyeletben 2006. október 01-től nem veszek részt. Más ügyeleti rendszerben néhány hónapos intervallumban vállaltam ügyeletet.
7./ Egészségügyi adminisztrációs állapot:
A községben a lakosság méretéhez viszonyítottan nagy létszámúak a mozgáskorlátozottak, akiknek az adatlapját szakorvosi leletek és zárójelentések alapján állítom ki jelenleg már szintén számítógéppel. Különösen nagy mennyiségű a közgyógyellátási igazolvány iránti igény a praxisban, amelyhez a valós gyógyszerfelhasználást adatbázisból nyerem ki és ennek alapján szintén számítógéppel állítjuk ki az igazolást.
A munkaképességcsökkenés megállapításához teljes kórtörténetet és összefoglalást kell készíteni, amelyet igyekszem rendelési időn kívül egyeztetett időpontban elvégezni. Ezt a munkát is már számítógéppel végezzük, ami segíti teljességet és pontos munkavégzést. Az ápolási díj jogosultságára az adatlapot szakorvosi lelet alapján állítom ki. A lakossághoz viszonyítottan a táppénzes állományúak aránya alacsony, 5-13 között ingadozik. Ez valószínűsíthetően a nagyszámú munkanélküliségből is fakad. A felülvizsgálatok havi rendszerességgel megtörténnek, probléma mentesek. Külön jelentést igényel az OEP hetente és havonta is az egészségügyi ellátás helyzetéről, amit a pontosan vezetett informatikai rendszerrel tudunk teljesíteni. Jelentős adminisztrációs munkát igényel a különböző szakvizsgálatok, labor leletek, utazási bizonylatok kiadása, valamint a mentő utalványok kiállítása és a szállítás megszervezése, megrendelése, mely feladatot részben leemeljük a lakosság válláról. Azonban ez a betegeknek nyújtott hathatós segítség a telefonszámlánkat rendszeres 20.ooo Ft/ hónap fölé emeli, és rendszeresen hozzá kell járulnom a telefon költségekhez.
Sajnos ezen adminisztrációs munkák folyamán mindig orvosi döntést kell hozni, ezért nincs lehetőség az adminisztrációs apparátussal végeztetni, mivel minden területen a jogosultságot felülvizsgálják, aminek az erkölcsi és anyagi felelőssége az orvosra hárul.
8./ Az egészségügyi ellátás személyi, tárgyi feltételei:
Az adatbázis kialakításával várakozási idő a lehető legminimálisabbra csökkent. Doma Éva ápolónő 2 éves szakmai továbbképzése várhatóan 2008. júniusában befejeződik, és akkor már a hét mind az öt munkanapján részt tud venni a munkában.
Az alapvető tárgyi feltételek rendelkezésre állnak, ugyanakkor az egyik monitor 3 hónapja elromlott, aminek hiánya lényegesen nehezíti a munkavégzést.
A printert úgy állítottuk át, és a rendelő fűtését, világítását is olyan módon használjuk, hogy a költségeket a lehető legjobban minimalizáljuk.
Az elavult EKG készülék cseréje is sürgősen szükséges lenne.
Az OEP Informatikai Főosztályának vezetőjével, Árki Kornéllal folytatott megbeszélésen többször is kiemelte, hogy a páciensek jogviszony állapot lekérdezése on-line módon 2008. január 01-től az alapellátásban is kötelezővé válik. Sajnos a jelenlegi ISDN telefonrendszer – az Eicon-Diva modemmel – nem teszi lehetővé az internetezést. Több alkalommal még a telefon vonalat is tönkre teszi, és még csak telefonálni sem lehet. Előfordul, hogy napokig nem lehet az internetre fellépni, és ha sikerül is, szinte minden alkalommal 1- 6 percen belül lefagy az internet. Gyakorlatilag a jelenlegi rendszer semmire sem használható. A megoldást a régóta halogatott ADSL rendszer kiépítése jelentené, ami munkánkhoz január elsejétől már nem csak szükséges, hanem kötelező.
Kérem fentiekben a tisztelt Képviselő-Testület támogatását.
9./ Közegészségügyi helyzet. Prevenció. Együttműkodés.
Az elmúlt időszakban a településen jelentős járványos megbetegedés az influenza kivételével nem fordult elő. Szórványosan fordult elő Salmonellás fertőzés, valamint gyakori a rühesség és az ebből kiinduló ótvar a lakosság elenyésző részénél. A beteg 99 %-a egyébként a rendelésen tisztán jelenik meg, ami szintén jelentős fejlődés a kezdeti hónapokhoz képest. Járványszerűen gyermekeknél tetvesség nem jelentkezett. Ebben kiemelkedő szerepe van a védőnőnek. Információ jutott hozzám a közkutak fertőzöttségéről, melyet vízügyi szakemberek megszüntettek. Közegészségügyi kérdésként fontos lenne a település gaztalanítása, mely hullámzó megjelenéssel okozza az allergiás tünetek megjelenését.
Prevenciós tevékenységet végeztünk az influenzás járványos megbetegedés, a madárinfluenza, a nagyfokú hőség hatása, a szenvedély betegségek, valamint a véradás fontosságának területén. Hamarosan ismét megkapjuk az influenza elleni védőoltásokat az ÁNTSZ-től, és a lakosság egy részét ingyen, vizitdíj mentesen oltjuk. A szenvedély betegségek területén a tudatformálás különösen fontos a lakosság egészség megőrzésének szempontjából.
Itt szeretném megemlíteni, hogy a védőnő és az ápolónő által kidolgozott és nagyon sikeresen végrehajtott községi egészségterv a térségben páratlan volt, és országosan is kiemelkedő visszhangja van. Folymatosan erősödő együttműködés alakult ki az önkormányzat intézményeivel, amely megmutatkozik a minél magasabb szintű ellátásban is. Az ÁNTSZ, MEP, kórházak, szakrendelők, gyógyszertárak, gyógyszergyárak illetékeseivel korrekt együttműködésünk van. Sok esetben napi munkakapcsolatot tartunk. A szakrendelők és a kórházak információs rendszere lehetővé teszi a kezelt betegek állapotáról a szükséges adatok lekérdezését. Ezen a területen várhatóan központi intézkedésre informatikai fejlesztésre kerül sor, mely ADSL kiépítése nélkül számunkra elérhetetlen marad.
10./ Egyebek és kérelmek:
Tisztelt Képviselő-Testület!
Köszönetemet fejezem ki a praxis működtetéséhez nyújtott erkölcsi és anyagi támogatásért, és azért a megértésért, hogy az elmúlt időszakban felmerült nehézségeket segítették megoldani.
A Közösségi Házat közfeladatok ellátására biztosítom a tavalyi beszámolómban ígért módon 2007. december 01-ig, sőt, ha az Előre utca 3-ban lakhatóvá váló ingatlanban az asztalos munkák befejeződnek, akkor lehetséges, hogy már a beszámoló idejére elköltözöm, és visszaadom a községnek. Köszönöm, hogy az elmúlt időszakban számomra az épületet szálláshelyül biztosították.
Sajnos új lakhelyem utcája, az Előre utca személygépkocsival nehezen járható.
11./ Összegzés:
A megbízási szerződésben, valamint a háziorvosi rendelő működtetésére vonatkozó jogszabályokban megfogalmazottak végrehajtásra kerültek.
Tisztelt Képviselő-Testület!
Kérem beszámolóm megvitatását és elfogadását.
Dr. Kávássy Árpád